50 rokov modelu Golf – história bestsellera
Golf I – 1974 až 1983
Nástupca legendy. Prvý Golf zo sériovej výroby bol dokončený koncom marca 1974 v závode Volkswagen vo Wolfsburgu. Na trh bol oficiálne uvedený v máji. Predtým bol takmer tri desaťročia symbolom značky Volkswagen model „Chrobák“ (oficiálne Typ 1) so vzduchom chladeným motorom vzadu a pohonom zadných kolies. S prvou generáciou radu Golf sa definitívne začala nová epocha, charakterizovaná vodou chladeným motorom vpredu a pohonom predných kolies. Tento posun spustil už v roku 1973 predstavený prvý Passat a o niekoľko mesiacov nasledoval Scirocco. Pre úplnosť treba uviesť, že prvým modelom VW s motorom vpredu a pohonom predných kolies bola už limuzína K70 predstavená v roku 1970, ktorú Volkswagen získal prevzatím značky NSU. No nesporné je, že prechod na novú koncepciu pohonu definitívne etabloval až Golf ako model kompaktnej triedy, najsilnejšej z hľadiska objemu predaja. Golf prvej generácie, ktorého dizajn navrhol Giorgetto Giugiaro, musel splniť veľké očakávania ako nástupca modelu, z ktorého dovtedy Volkswagen vyrobil vyše 15 miliónov kusov (do skončenia výroby v roku 2003 až 21,5 milióna), čím sa stal najpredávanejším modelom na svete. No moderná a bezpečná koncepcia pohonu, veľká variabilita vďaka dverám batožinového priestoru a sklopnému zadnému sedadlu, ako aj harmonický dizajn rýchlo presvedčili zákazníkov a už v októbri 1976 bol vyrobený miliónty Golf. Z prvej generácie – vrátane všetkých derivátov ako kabriolet a limuzína Jetta – sa na celom svete predalo 6,9 milióna exemplárov.
Golf II – 1983 až 1991
Prvý evolučný stupeň. Druhá generácia, predstavená v roku 1983, výrazne demokratizovala technický pokrok. Priniesla do kompaktnej triedy také prvky ako riadený katalyzátor, protiblokovací systém ABS a pohon všetkých kolies s viskóznou spojkou. K úspechu prispela aj skutočnosť, že dizajnéri Volkswagen preniesli DNA prvej generácie aj na nástupcu a tým založili špecifickú kultúru dizajnu pre ďalšie generácie. Vďaka nej je dodnes každý Golf nezameniteľný. Po 6,3 milióna exemplárov sa výroba druhej generácie skončila v roku 1991.
Golf III – 1991 až 1997
Víťazstvo bezpečnosti. Treťou generáciou modelu Golf odštartoval Volkswagen od augusta 1991 novú éru bezpečnosti. Golf III priniesol nielen výrazné zlepšenie pasívnej bezpečnosti vďaka veľkému pokroku v oblasti konštrukcie karosérie, ale od roku 1992 sa už dal objednať aj s airbagmi vodiča a spolujazdca. Okrem toho Golf III založil ďalšie technické míľniky – prvý šesťvalcový motor v automobile kompaktnej triedy (VR6), tempomat, prvý oxidačný katalyzátor pre dieselové motory, prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva (TDI) a prvé bočné airbagy. Preto ani neprekvapilo, že Golf tretej generácie získal titul Európske auto roka 1992. K základnej karosérii pribudlo v polovici roka 1993 päťdverové kombi Golf Variant a kabriolet novej generácie. Výroba tretej generácie sa skončila v roku 1997 s bilanciou 4,8 milióna kusov.
Golf IV – 1997 až 2003
Ikona štýlu. Golf IV he dodnes považovaný medzi expertmi na dizajn za ikonu štýlu a je smerodajný pre celý modelový rad. Určite aj preto, že čistotou dizajnu a výrazným tvarom zadného stĺpika karosérie vytvoril prepojenie k prvej generácii z roku 1974. Volkswagen ním zaviedol úplne nový štandard kvality do kompaktnej triedy. Súbežne pokračovala demokratizácia techniky debutom elektronického stabilizačného systému ESP. V roku 2002 nasledoval prvý Golf s priamym vstrekovaním benzínu (FSI) a zavedenie sériových bočných závesových airbagov. Takisto v roku 2002 predstavil Volkswagen dovtedy najšportovejší Golf – R32 poháňaný šesťvalcom 3,2 litra, ktorý dosahoval maximálnu rýchlosť 250 km/h a stal sa predchodcom súčasného modelu Golf R. V roku 2003 sa Golf R32 dal po prvý raz objednať s dvojspojkovou prevodovkou DSG, čím sa začalo jej postupné zavádzanie prakticky do všetkých modelových radov značky. V tom istom roku po vyrobení 4,9 milióna exemplárov uvoľnil Golf IV miesto na výrobných linkách piatej generácii.
Golf V – 2003 až 2008
Odstránenie hraníc tried. Golf piatej generácie svojim komfortom a dynamikou prekonal aj mnohých konkurentov zo strednej triedy. To isté platilo aj pre kvalitu. Hodnota, ktorá to dokumentuje číslami, bola torzná pevnosť karosérie zváranej laserom, vyššia o 35 percent oproti predchádzajúcej generácii. Okrem toho si zákazníci mohli po prvý raz objednať aj bočné airbagy vzadu. Celkovo tak Golf V mohol mať až 8 airbagov. Okrem toho nová generácia bodovala svojou novou štvorprvkovou zadnou nápravou, novou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a bi-xenónovými svetlometmi. Pod kapotou verzie GTI mal premiéru prvý turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva (TSI). Do roku 2008 vyrobil Volkswagen zo všetkých verzií 3,4 milióna kusov.
Golf VI – 2008 až 2012
High-tech v kompaktnej triede. Za iba štyri roky do konca júla 2012 vyrobil Volkswagen ďalších 3,6 milióna kusov zo šiestej generácie. A Golf VI opäť priniesol ďalší pokrok do oblasti bezpečnosti. Laserom zváraná karoséria bola taká stabilná, že bravúrne získal najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek v crash-teste EuroNCAP. Súčasťou sériového vybavenia bol ďalší airbag – kolenný airbag vodiča. Z hľadiska kvality predstavuje míľnik najmä interiér kabíny. Nové asistenčné systémy ako automatické ovládanie diaľkových svetiel „Light Assist“, parkovací asistent „ParkAssist“, asistent rozjazdu do kopca a adaptívne tlmiče pruženia „DCC“ robili zo Svetového auta roka („World Car of the Year“) 2009 dovtedy najpokrokovejší Golf. Na želanie boli k dispozícii aj také prvky ako dynamické zákrutové svetlá a LED zadné svetlá.
Golf VII – 2012 až 2019
Otočená hmotnostná špirála. V septembri 2012 mal svetovú premiéru Golf siedmej generácie a prakticky súčasne bol v prvých európskych štátoch spustený jeho predpredaj. Dovtedy Volkswagen vyrobil z modelového radu Golf celkovo 29,3 milióna exemplárov. Vďaka použitiu modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť nového modelu o 100 kg a tým otočiť často citovanú hmotnostnú špirálu. Podľa motora spotreba paliva oproti predchodcovi klesla až o 23 percent. Okrem toho Golf VII priniesol na trh celú paletu nových asistenčných systémov. Patria k nim napríklad multikolízna brzda, systém proaktívnej ochrany posádky, adaptívny tempomat „ACC“ a systém monitorovania premávky pred vozidlom „Front Assist“ s funkciou automatického núdzového brzdenia. Siedmy Golf v poradí sa mohol pýšiť titulom Európske auto roka 2013. V roku 2014 Volkswagen verziou e-Golf nabral kurz do epochy elektromobility. Z výrobných liniek zišlo 6,3 milióna exemplárov siedmej generácie.
Golf VIII – od roku 2019
Progresívna súčasnosť. Volkswagen v októbri 2019 predstavil ôsmu generáciu modelu Golf. Predpredaj bol spustený v decembri a už začiatkom roka 2020 si zákazníci prevzali prvé automobily. Isté je, že ešte nikdy nebol Golf progresívnejší. Svojimi novými pohonmi mild hybrid a plug-in hybrid elektrizoval kompaktnú triedu. Ako jeden z prvých modelov v segmente umožnil so systémom „Travel Assist“ asistovanú jazdu. Ďalšou novinkou v rade Golf bol debut technológie Car2X na komunikáciu medzi vozidlami v okolí pre včasnú výstrahu pred nebezpečnými situáciami. Už základná verzia mala bohaté sériové vybavenie, zahŕňajúce LED svetlomety a LED zadné svetlá, asistenčné systémy „Front Assist“ a „Lane Assist“, automatickú dvojzónovú klimatizáciu Climatronic, ako aj systém infotainmentu s online službami. V marci 2020 ponuku rozšírili športové modely Golf GTI, Golf GTE a Golf GTD. V septembri 2020 mal premiéru nový Golf Variant a o mesiac neskôr Volkswagen skompletizoval ponuku modelového radu Golf VIII najšportovejšími verziami Golf GTI Clubsport s výkonom 221 kW (300 k) s pohonom predných kolies a Golf R s výkonom 235 kW (320 k) s pohonom všetkých kolies 4MOTION. Doteraz sa z ôsmej generácie predalo vyše 1 milióna exemplárov a celkovo z radu Golf všetkých generácií vyše 37 miliónov. A budúcnosť sa práve teraz začína premiérou nového evolučného stupňa ôsmej generácie.