Dvojitá premiéra modelov ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer: Volkswagen zverejnil prvé fakty a obrázky športových elektrických modelov
- Nový ID.3 GTX1: špičkový model radu ID.3 dosahuje vďaka najvýkonnejšiemu elektromotoru Volkswagen presvedčivé jazdné výkony
- Nový ID.7 GTX Tourer1: maximálny výkon v kombinácii s veľkým batožinovým priestorom – Tourer s pohonom všetkých kolies je najvýkonnejšie doteraz vyrábané kombi značky Volkswagen
- Úspešná koncepcia GTX: už každý piaty ID.4 a ID.5 v Európe je model GTX – teraz Volkswagen koncepciu GTX prenáša do ďalších modelových radov ID.
Wolfsburg – Volkswagen ďalej rozširuje ponuku športových elektrických modelov GTX. Po dvojitej svetovej premiére onedlho začne predávať nové modely ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer. Obidva dynamické automobily majú individualizovaný vonkajší dizajn s osobitou grafikou predných a zadných svetiel, športové prvky vybavenia v interiéri a vysoko výkonný pohon. Športové modely elektrickej rodiny ID. nesú označenie GTX už od roku 2021 – ako doplnok dynamických modelov GTI a GTD so spaľovacími motormi alebo GTE s pohonom plug-in hybrid.
Príbeh úspechu GTX. Športové a dynamické modely GTX poskytujú celkom osobitý a zvlášť fascinujúci druh elektrickej mobility, ktorý vyvolal pozitívnu odozvu medzi zákazníkmi. Dnes je už každý piaty zaregistrovaný ID.4 a ID.5 v Európe model GTX. Teraz Volkswagen túto úspešnú koncepciu preniesol – s odlišnou technikou pohonu – na modely ID.3 GTX a ID.7 GTX Tourer.
Charakter ID.3 GTX. Volkswagen bude model ID.3 GTX s pohonom zadných kolies predávať v dvoch verziách. Špičkový model je ID.3 GTX Performance1 – kompaktný športový automobil s atraktívnym dizajnom. Kai Grünitz, člen predstavenstva Volkswagen pre technický vývoj: „Nový ID.3 GTX Performance je so svojim spontánnym a suverénny priebehom výkonu elektrickou paralelou k našej kompaktnej športovej ikone Golf GTI Clubsport4. Prirodzene, elektromotor a benzínový turbomotor majú celkom odlišný charakter. A predsa ID.3 GTX Performance a Golf GTI Clubsport spája rovnaká fascinujúca ľahkosť, s ktorou dokážu vyštartovať. Volkswagen modelom ID.3 GTX prenáša takmer 50-ročnú tradíciu svojich kompaktných modelov GT do sveta elektromobility. Pôžitok z jazdy je tým zaručený.“
Technika ID.3 GTX. Zadné kolesá modelov ID.3 GTX poháňa efektívny synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi APP550, ktorý Volkswagen doteraz montoval do modernizovaných radov ID.4 a ID.5, ako aj do nového ID.7. V základnej verzii ID.3 GTX dosahuje výkon 210 kW (286 k). ID.3 GTX Performance má výkon motora zvýšený až na 240 kW (326 k). Obidve verzie dosahujú rovnaký maximálny krútiaci moment 545 Nm. Tento výkonový potenciál umožňuje kompaktným elektrickým automobilom vynikajúcu jazdnú dynamiku – napríklad zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy (GTX), resp. 5,6 sekundy (GTX Performance). Maximálna rýchlosť jednotlivých verzií je obmedzená na 180 a 200 km/h. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 79 kWh netto. Vďaka vysokému nabíjaciemu výkonu 175 kW sa batéria dá na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom (DC) dobiť z 10 na 80 percent kapacity za cca 26 minút. Dojazd obidvoch verzií s úplne nabitou batériou je cca 600 km. Všetky uvedené hodnoty sú ešte predbežné a môžu byť zmenené v rámci homologácie.
Dizajn a vybavenie ID.3 GTX. Športové modely GTX sa od ostatných verzií modelového radu ID.3 líšia špecifickým dizajnom. Nápadným prvkom je nový predný nárazník s výraznou čiernou kosoštvorcovou mriežkou na vstup chladiaceho vzduchu. Na bokoch nárazníka sú nové denné svetlá v profile šípok otočených do stredu, vytvorené z dvoch trojuholníkových LED segmentov nad sebou. Denné svetlá sú navzájom prepojené lesklou čiernou lištou nadväzujúcou na mriežku masky. Lesklé čierne vyhotovenie majú aj aerodynamické nadstavce bočných prahov a difúzor v zadnom nárazníku. Novým prvkom sú aj sériové 20-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny „Skagen“ s dvojfarebnou úpravou z kombinácie lesklého čierneho laku a leštených plôch.
V interiéri majú modely ID.3 GTX vpredu športovo-ergonomické sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, potiahnuté kombináciou látky a koženky. Koženkou je potiahnutá aj prístrojová doska, ktorá je rovnako ako multifunkčný volant a sedadlá dekorovaná červenými stehmi. Novinkou je aj zmenený kokpit, ktorý obsahuje nový systém infotainmentu (MIB4) s výrazne väčším dotykovým displejom 32,8 cm (12,9 palca) a novou štruktúrou menu. Prepínač jazdných režimov je premiestnený do pravej páčky na stĺpiku volantu ako pri väčších modeloch radu ID. Tieto zmeny budú zavedené aj ostatných verziách ID.3. Výkonnejšia verzia ID.3 GTX Performance má sériové vybavenie navyše doplnené podvozkom s adaptívnymi tlmičmi pruženia DCC.
Charakter ID.7 GTX Tourer. Rovnako ako ID.4 GTX a ID.5 GTX má aj ID.7 GTX Tourer pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi. Kai Grünitz: „ID.7 GTX Tourer dláždi cestu pre nový druh športovej mobility, keď spája priestorovú ponuku veľkého kombi s výkonnosťou športového automobilu. Aj tu je fascinujúci okamžitý ťah keď dva elektromotory v zlomkoch sekundy poskytnú k dispozícii svoj maximálny výkon a krútiaci moment.“
Technika ID.7 GTX Tourer. Najvýkonnejšie sériovo vyrábané kombi značky Volkswagen v histórii má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi. Zadné kolesá poháňa elektromotor APP550 so štandardným výkonom 210 kW (286 k) a maximálnym krútiacim momentom 545 Nm. Predné kolesá poháňa asynchrónny elektromotor AKA150 s výkonom 80 kW (109 k) a maximálnym krútiacim momentom 134 Nm. Riadiaca jednotka pohonu v prípade potreby v zlomku sekundy pripája predný elektromotor do záberu, pričom regulácia v záujme efektivity obmedzuje maximálny systémový výkon na 250 kW (340 k). Rovnako ako pri kombi ID.7 Tourer s pohonom zadných kolies má nová batéria využiteľnú kapacitu 86 kWh netto. Nabíjací výkon až 200 kW umožňuje batériu dobiť jednosmerným prúdom z 10 na 80 percent za menej ako 30 minút. Maximálna rýchlosť vozidla je v záujme efektívneho využívaniu energie obmedzená na 180 km/h.
Dizajn a vybavenie ID.7 GTX Tourer. Aj ID.7 GTX Tourer má špecifický predný nárazník s kosoštvorcovou mriežkou a šípovými dennými svetlami na bokoch. Novým prvkom svetelnej grafiky sú osvetlené logá na prednej časti a dverách batožinového priestoru. Typickými prvkami dizajnu GTX sú lesklé čierne nadstavce prahov a zadný difúzor. Rovnako ako ID.3 GTX má aj ID.7 GTX Tourer sériovo 20-palcové disky „Skagen“, no na želanie sa budú montovať aj 21-palcové kolesá. V kabíne sú elektricky nastaviteľné a vyhrievané športové sedadlá s kombinovaným poťahom a perforovaným nápisom GTX na operadle a špecifický multifunkčný volant. Celý interiér je dekorovaný decentnými červenými prvkami a červeným prešívaním na sedadlách, čalúnení dverí, volante a prístrojovej doske. Pretože základná verzia ID.7 Tourer má pohon zadných kolies, elektrický pohon všetkých kolies nijako nezmenšuje objem batožinového priestoru 605 – 1714 litrov. Vďaka pohonu všetkých kolies môže ID.7 GTX Tourer ťahať brzdený príves do hmotnosti 1400 kg (plus 400 kg).
1 Vozidlo sa ešte nepredáva.
2 ID.4 GTX – kombinovaná spotreba elektrickej energie 18,7–16,7 kWh/100 km; kombinované emisie CO2 0 g/km.
3 ID.5 GTX – kombinovaná spotreba elektrickej energie 18,6–16,2 kWh/100 km; kombinované emisie CO2 0 g/km.
4 Golf GTI Clubsport – kombinovaná spotreba paliva 7,4 l/100 km; kombinované emisie CO2 168 g/km.
5 ID.7 Tourer Pro – kombinovaná spotreba elektrickej energie 16,8–14,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO2 0 g/km.